30 July 2018

30 Julho 1988

30 years ago I remembered trying to cheer myself up the night before I left by telling myself that "nobody died".  30 days after my return it did feel like a death.  Like when somebody really does die they are there one day and not the next.  Leaving Brazil was a one day to the next occurrence and people that had been a part of my daily life suddenly were not.

Há 30 anos, lembrei-me de tentar animar-me na noite anterior à minha partida dizendo a mim mesmo que "ninguém morreu". 30 dias depois do meu retorno, parecia uma morte. Como quando alguém realmente morre, eles estão lá um dia e não no outro. Deixar o Brasil foi um dia para a próxima ocorrência e as pessoas que faziam parte da minha vida diária de repente não faziam mais parte dela.

I did receive letters from people in Brazil (30 years ago we didn't even have email).  But the letters were almost as painful as they were welcome.  They brought a flood of memories like when you come across a token of someone who has died.

Recebi cartas de pessoas no Brasil (há 30 anos nem tínhamos email). Mas as cartas eram quase tão dolorosas quanto bem-vindas. Eles trouxeram uma enxurrada de lembranças como quando você encontra um símbolo de alguém que morreu.

I recognized that when I spent time with American friends it would end but with every expectation that we'd have another time together sometime in the future.  Yet I felt that when I go back to Brazil, things would never be the same, even if I went back immediately.

Eu reconheci que quando eu passava tempo com amigos americanos, isso acabava, mas com todas as expectativas de que teríamos outro tempo juntos em algum momento no futuro. No entanto, senti que, quando voltasse ao Brasil, as coisas nunca seriam as mesmas, mesmo que eu voltasse imediatamente.

30 years later I know I went back in September of 1993 (6 years later for Cris & Ney's wedding) and again in December 2000.  In 2000 I was a single mom and my two children and I stayed for almost a month.  Now they have fond memories of the special people in my life too.

30 anos depois eu sei que voltei em setembro de 1993 (6 anos depois para o casamento de Cris & Ney) e novamente em dezembro de 2000. Em 2000 eu era uma mãe solteira e meus dois filhos e eu fiquemos por quase um mês. Agora eles têm boas lembranças das pessoas especiais na minha vida também.

No comments:

Post a Comment